Authors
Research supervisor: Professor N.P. Chuvargina, PhD (Architecture)
Ural State Academy of Architecture and Arts,
PUBLICATIONS
Shvetsov Artem Yu.
DESIGN AND MANUFACTURE OF COLD WEAPONS TODAY BY INDEPENDENT MASTERS AND INDUSTRIAL ENTERPRISES
Architecton: Proceedings of Higher Education №3 (35) September, 2011
In contemporary art, one of the most significant directions is the art of creating cold steel. The contemporary weapons art of Russia is not so much a tribute to the historical traditions laid by masters in the past centuries in Moscow, St.Petersburg, Nizhniy Novgorod, Tula and Zlatoust as the desire to unravel a new idea in the established canonical form of the blades. Obvious practical achievements in this area make it necessary to expand and enrich its theoretical framework and systematize the material. Theoreticians and practicians often differ in their interpretations of the important question – what is the basic difference between decorated historical weapons and modern-day works of art? Which of these works should be qualified as cold weapon art?
In modern-day edged weapon design, functional features lose their priority and use becomes secondary, with general aesthetic perception, meaning and author's idea coming to the fore. Given this, it would be inappropriate to say about a work of authorship created today that is a "decorated" weapon. Decor increasingly often becomes an addition to the general design. Whereas in the past decoration was “attached” to the use, today it is the use that is "attached" to the artistic image as embodied in the product and is subordinated to the author’s general idea.
In a weapon designed and created by a concrete author, the theme, the plot and the craftsmanship depend on the artist only, on his skills and taste. Where the product is designed in a factory context, the author is fully dependent on employer, customer, and available technologies and equipment. The image and the realization of the idea in the product may be modified by a board of experts. Whether such interference with the author’s original idea gives a positive or a negative result would depend on certain nuances which are specific for each individual artist and each enterprise.
Contemporary technology makes mass production of a work of authorship a feasible project. Such possibility would depend on techniques chosen by the author for rendering a novel idea, and on factory’s potential for reproducing them in a mass-production context.
Contemporary cold weapon art and design in Russia needs theoretical distinctions in terminology. We propose to divide contemporary products into two basic groups or categories: 1) cold weapon artworks of authorship. 2) artistically decorated cold weapons. Given a critical approach to product consideration, weapons categorized as artworks of authorship may include not only a blade made by a master or by a team but also a product presented by a corporate manufacturer. Equally, a weapon made by one author may fail to fall into this category and rank among decorated products.
Copy link
http://archvuz.ru/en/2011_3/16/
Citation link
Shvetsov A.Yu. DESIGN AND MANUFACTURE OF COLD WEAPONS TODAY BY INDEPENDENT MASTERS AND INDUSTRIAL ENTERPRISES [Online] //Architecton: Proceedings of Higher Education. – 2011. – №3(35). – URL: http://archvuz.ru/en/2011_3/16
Shvetsov Artem Yu.
ОРНАМЕНТ КАК КОМПОНЕНТА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ В РОССИЙСКОМ ХОЛОДНОМ ОРУЖИИ
Architecton: Proceedings of Higher Education №2 (22) June, 2008
Данная работа посвящена теме орнамента в русском искусстве – в таком его виде как холодное оружие. В статье выявляются истоки оформительского искусства на Руси и его дальнейшее развитие в оружейном производстве Москвы, Тулы и Златоуста. Указываются характерные особенности орнаментики, построения композиции, технических приемов этих регионов. Рассматриваются возможности орнамента как компоненты художественного произведения в современном клинковом оружии.
Copy link
http://archvuz.ru/en/2008_2/10/
Citation link
Швецов А.Ю. ОРНАМЕНТ КАК КОМПОНЕНТА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ В РОССИЙСКОМ ХОЛОДНОМ ОРУЖИИ [Электронный ресурс] /А.Ю. Швецов //Архитектон: известия вузов. – 2008. – №2(22). – URL: http://archvuz.ru/en/2008_2/10
Shvetsov Artem Yu.
ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ОБРАЗ И СИМВОЛ В ОСНОВЕ ФОРМООБРАЗОВАНИЯ ХОЛОДНОГО ОРУЖИЯ
Architecton: Proceedings of Higher Education №2 (18) June, 2007
Статья содержит информацию об исторических примерах воплощения художественных образов и символов в холодном оружии. Отмечаются проблемы, стоящие перед современным оружейным искусством, и предлагаются варианты их решения. Предлагается классификация современного авторского оружия не по типологии клинков, а на основе воплощенного художественного образа.
Copy link
http://archvuz.ru/en/2007_2/18/
Citation link
Швецов А.Ю. ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ОБРАЗ И СИМВОЛ В ОСНОВЕ ФОРМООБРАЗОВАНИЯ ХОЛОДНОГО ОРУЖИЯ [Электронный ресурс] /А.Ю. Швецов //Архитектон: известия вузов. – 2007. – №2(18). – URL: http://archvuz.ru/en/2007_2/18
Shvetsov Artem Yu.
ВОПРОС О ТРАДИЦИЯХ И НОВАТОРСТВЕ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ХОЛОДНОМ ОРУЖИИ
Architecton: Proceedings of Higher Education №2 (18) June, 2007
В статье рассматривается возникновение традиций в русском оружейном искусстве. Приводятся характерные особенности творчества оружейников Москвы, Тулы, Златоуста, где выявляются как основные традиции, так и новаторские решения в истории оружейного дела. Ставится проблема взаимодействия сложившихся традиций с новыми тенденциями в современном авторском художественном холодном оружии и рассматриваются способы художественных решений этой проблемы.
Copy link
http://archvuz.ru/en/2007_2/19/
Citation link
Швецов А.Ю. ВОПРОС О ТРАДИЦИЯХ И НОВАТОРСТВЕ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ХОЛОДНОМ ОРУЖИИ [Электронный ресурс] /А.Ю. Швецов //Архитектон: известия вузов. – 2007. – №2(18). – URL: http://archvuz.ru/en/2007_2/19
Shvetsov Artem Yu.
ОСОБЕННОСТИ СОВРЕМЕННОГО РОССИЙСКОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОРУЖИЯ
Architecton: Proceedings of Higher Education №1 (17) March, 2007
Статья посвящена современному российскому художественному холодному оружию. На основе анализа исторических преобразований в оружии рассматривается вопрос о приоритете утилитарно-функционального назначения и художественности. Сравниваются отличительные черты исторических образцов отечественного оружия и изделий западных оружейников. Особое внимание уделяется художественности и сувенирности современного авторского холодного оружия.
Copy link
http://archvuz.ru/en/2007_1/20/
Citation link
Швецов А.Ю. ОСОБЕННОСТИ СОВРЕМЕННОГО РОССИЙСКОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОРУЖИЯ [Электронный ресурс] /А.Ю. Швецов //Архитектон: известия вузов. – 2007. – №1(17). – URL: http://archvuz.ru/en/2007_1/20
Shvetsov Artem Yu.
ПРОБЛЕМА ПОИСКА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗА В СОВРЕМЕННОМ СУВЕНИРНОМ ХОЛОДНОМ ОРУЖИИ
Architecton: Proceedings of Higher Education №1 (17) March, 2007
Статья направлена на изучение проблемы поиска художественного образа и авторской идеи в современном холодном оружии России. В статье проводятся исторические параллели с оружейным искусством прошлых столетий. Рассматриваются наиболее часто используемые виды композиционного решения и тенденции дальнейшего развития авторского холодного оружия. Предлагаются возможные варианты воплощения идеи через пластическое решение тех художественных образов, виды которых редко встречаются в холодном оружии.
Copy link
http://archvuz.ru/en/2007_1/21/
Citation link
Швецов А.Ю. ПРОБЛЕМА ПОИСКА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗА В СОВРЕМЕННОМ СУВЕНИРНОМ ХОЛОДНОМ ОРУЖИИ [Электронный ресурс] /А.Ю. Швецов //Архитектон: известия вузов. – 2007. – №1(17). – URL: http://archvuz.ru/en/2007_1/21
див для текста